Årets gang 2019 |
Se de andre år her ...
|
august
Vegvisir Race 2019 blev afviklet den 16.-17. august i svag til frisk sydlig vind.
Gennemførte sejladsen og blev nummer 2 i mit løb. Havde ellers ført en god del af sejladsen, men blev desværre overhalet af en "racer" i den svage modvind ned gennem Guldborg Sund lørdag formiddag.
Se foto/video serie fra sejladsen samt mine transportsejladser til og fra Nykøbing F
Klik på billedet for detaljeres ruteplot
|
juni
Fik langt om længe leveret den nye spiler, desværre lige et par uger for sent til at kunne få den med på solo-sejladsen i Sverige.
Det er en all-round spiler på 68kvm. leveret af Ullman Sails i Aarhus. Farvesammensætningen har jeg selv "designet".
|
juni
Midsummer Solo Challenge fra Marstrand i Sverige.
Deltog i, og gennemførte sejladsen, som blev afviklet den 14-15. juni.
Vejret var sommerligt med start i jævn sydlig vind som om aftenen og natten flovede helt af til under 1 m/s. En flot og navigatorisk spændende sejlads som krævede at man tog mange smutveje mellem øer og skær.
Jeg gennemførte den ca 120 sømil lange rute på 31t 45m. Jeg blev dermed den allerførste danske båd som har gennemført denne sejlads. Herunder er ruteplot samt nogle fotos.
Klik på billedet for detaljeres ruteplot
|
maj
Dette forår blev der også gennemført flere ting inde i båden. Da jeg havde købt en advanceret batterimonitor ville jeg benytte lejligheden til at få renoveret og udskiftet en del kabler omkring batterierne. Fik også udskiftet mine 2 gamle AGM batterier med 2 stk nye 100Ah AGM batterier. Fik monteret hovedafbryder, hovedsikring samt batterishunt og generelt saneret og udskiftet kabler mm.
Batterimonitoren blev placeret i det eksisterende elpanel, hvor jeg fjernede det gamle voltmeter og amperemeter. Batterimonitoren som er fra Simarine er også koblet op så det kan vise tankindholdet i vand- og dieseltanken, samt vise temperaturer 3 forskellige steder (batteri, havvand, kahyt).
|
april
I år skulle det være - den efterhånden noget rustne køl skulle ha en større overhaling.
Det blev til en grundig afrensning ind til det intakte primerlag (det gullige på midterste billede) og der hvor der var rust, en grundig rensning med flapdisk og efterfølgende roterende stålbørste. Påføring af epoxy på det rengjorte jern og dagen efter udspartling med epoxy spartelmasse (det blå på det midterste billede. Så fulgte 6-7 lag epoxy primer på hele kølen (tredie billede), også undersiden, som var forsøgt rengjort på bedste vis (det var ikke let at komme til på undersiden).
Til sidst 2 lag sort bundmaling på kølen og 1 lag på resten af bunden på båden.
|
februar
Så har jeg igen givet mig selv en stor udfordring !
Har tilmeldt mig singlehandsejladsen Midsummer Solo Challenge i den svenske skærgård.
Der sejles den 14.-16. juni med start og mål ved Marstrand nord for Göteborg.
Det bliver lidt af en udfordring at skulle sejle kapsejlads singlehand mellem klippeøer, skær og undersøiske stenrev (de såkaldte skvalpeskær) - og så delvist om natten også. Heldigvis bliver der ikke ret mørkt på den årstid og kun nogle få timer, så det er jeg ikke så bange for.
Her er et link til sejladsens hjemmeside:
http://midsummersolo.com/
|
|
|
januar
Da sidste års deltagelse i Vegvisir Race, desværre blev spoleret af mit uheld med påsejling uafmærket flydegarn ved Romsø, så prøver jeg igen her i 2019.
Har tilmeldt mig singlehandsejladsen som afvikles den 16.-17. august fra Nykøbing Falster.
Der er foreløbig 34 både tilmeldt og i min medium klasse bliver vi nok omkring 6-7 både. Distancen på kapsejladsen er 86 sømil.
Se banekort
Se foto at flydegarnet viklet ind i skruen og kølen
|
|
|
|