Velkommen til en
sejler-hjemmeside med:

Maxi 999 DEN 462

Triton af Egå












skipper@maxi999.dk
 
Årets gang 2015
Se de andre år her ...

oktober
Triton kom på land den 10. oktober. For første gang skulle båden op i et af havnens nye mobile stativer.
Som det ses af nedenstående video, så foregår alt let og smidigt, og båden står sikkert og godt i det nye kraftige stativ.
Nedenstående video er speedet op til 6x normal hastighed, men har du lyst til at se det hele i normal tempo, så er der et link under videoen.


Se video'en i normal hastighed

juli/august
Sommerturen gik i år til den tyske fjord Schlien.
Vi havde 7 gode dage inde på fjorden og kom helt ind til Schleswig.
På hjemturen var der lige tid til et smut til det sydfynske og Dyvig/Mjelsvig på Nordals inden familien igen stod af i Aabenraa og skipper sejlede båden singlehand hjem til Egå.

Udsejlet distance: 345 sømil.


juli
Den første weekend i juli kom sommervejret endelig med 25-30 grader og masser af sol.
Vi tog på weekendtur til Begrup Vig hvor vi lå for svaj i 2 nætter.
Første nat ved en DS-bøje bag Rønnen, men pga. for megen støj fra skrigende måger flyttede vi lidt længere NØ i bugten og kastede eget anker.
Nedenstående video er fra anker-pladsen.


maj
Projekt skridsikker belægning på nedgangstrinene. Valget fald på en stor dørmåtte med vinylkant og bagside købt i Jem og Fix. Tilskåret og limet på trinene med Tec 7. Man står fantastisk godt fast på trinene også under stor krængning og farven på måtten passer bare perfekt til det nylakerede teak.



april
I år havde jeg besluttet at nu skulle sejldrevs-membranen udskiftes. Den var skiftet sidst i år 2000 så "kun" 15 år gammel. Man har jo hørt om membraner der er både 20 og 30 år gamle før folk udskifter og de ser næsten ud som nye selv efter så mange år.

Motor adskilt fra gearet og drevet trukket op gennem hullet i skrogbunden. Der måtte et større demonteringsarbejde til for at komme til at løsne boltene som holder bælgen på plads og for at kunne løfte motoren fri og rykkes frem.
Under arbejdet med at afmontere gearkablet gjorde jeg en grim opdagelse idet den lille bitte rustfri split som holder kablet fast til gearvælgeren var så "slidt" at den nærmest faldt af og knækkede bare ved det at jeg rykkede i den med fingrene. Uha hvad kunne det ikke ha givet af problemer hvis gearkablet var faldet af under brug af motoren ved havnemanøvre i blæsevejr.
Det bageste gummiophæng viste sig også at være defekt - så drevet har faktisk kun lagt ovenpå gummiklodsen og har slet ikke hængt sammen. Måske derfor jeg syntes at ha oplevet lidt flere rystelser fra motoren de sidste par sæsoner. Jeg er i alle fald spændt på at få det skiftet og se hvad det giver af forbedringer i støjniveauet under motorgang.

Se fotoserie fra arbejdet...




Forside
Båden
Skipper
Triton
Tursejladser
Fotoalbum
Videoer
Logbogen
Kapsejlads
Hjemhavn
Sejlklub
Links
AIS Position